Blaasorkest

Fanfare Wilhelmina blijft trouw aan de diverse "tradities" die wij als muziekvereniging binnen Hoogeloon hebben. Met regelmaat laten we dan ook van ons horen, marcherend op straat, tijdens een serenade of bij één van de vele jaarlijkse terugkerende aangelegenheden. Toch is de hoofdrol voor het orkest niet op straat weggelegd, maar op het podium. Daar is het mogelijk een afwisselend programma te spelen, op een manier waarbij elke muzikant, jong én oud, met plezier muziek kan maken.

Vanaf de oprichting in 1907 heeft het orkest in de fanfarebezetting gespeeld. Dat wil zeggen dat het orkest bestaat uit koperen blaasinstrumenten (bugel, trompet, hoorn, trombone, euphonium, bariton, bas) en saxofoons (sopraan-, alt-, tenor- en baritonsaxofoon). Daarnaast worden de blaasmuzikanten ondersteund door een slagwerksectie. Het blaasorkest telt ongeveer 45 leden. Daarnaast is nog een aantal muzikanten in opleiding.

Het blaasorkest komt uit in de tweede divisie. Om de 4 jaar wordt deelgenomen aan een concours van de Brabantse bond van Muziekverenigingen. Dit om het muzikale niveau te laten toetsen.

De dagelijkse gang van zaken bij het blaasorkest wordt gecoördineerd door de muziekcommissie, waarvan ook de dirigent deel uit maakt. Het jaarprogramma wordt deels door deze commissie samengesteld en bevat naast enkele jaarlijks terugkerende activiteiten (zoals het carnavalsconcert, kermisconcert en zomeravondconcert) ook nog themaconcerten of uitwisselingen met andere muziekverenigingen.

Repetitie:  maandagavond 20:15 - 22:15 uur
Dirigent: Jan van Hove