Historie Fanfare Wilhelmina

Tijdens de jaarlijkse kermis in Hoogeloon in 1907 had een aantal dorpsgenoten onder het genot van een borrel de koppen bij elkaar gestoken. "Was het niet eens tijd dat ook Hoogeloon een eigen muziekgezelschap kreeg?". Al de volgende dag, op de laatste dag van de kermis, trokken de "muzikanten" door het dorp met het nodige keukengerei. Op 22 november 1907 was het zover en vond de oprichtingsvergadering plaats. Het enthousiasme was groot en door menig inwoner werd er uitgekeken naar het eerste optreden. De activiteiten bestonden o.a. uit serenades, concerten en deelname aan concoursen. De diverse jubilea werden uitbundig gevierd.

Eind vijftiger jaren werd 't Loons Kapelleke opgericht om de feestavonden van de fanfare muzikaal op te luisteren: een boerenkapel die uitsluitend bestond uit leden van de fanfare. Nog steeds is de kapel actief tijdens Carnaval, op dweildagen en bij andere aangelegenheden.

Tijdens de ledenvergadering van 1967 werd het voorstel ingediend om vanaf dat moment ook vrouwen toe te laten tot de fanfare. Ook al hadden de heren er destijds weinig vertrouwen in, wisten de dames van het eerste uur hun capaciteiten zonder twijfel waar te maken.

Hoogtepunten uit de geschiedenis van Fanfare Wilhelmina zijn de verschillende jubileafestiviteiten, buitenlandreizen naar Weimar, Minderlittgen en Parijs, de promsconcerten met bekende zangers, zoals Gerard van Maasakkers en Syb van de Ploeg en natuurlijk de jaarlijks terugkerende activiteiten, zoals het carnavalsconcert, kermisconcert, zomeravondconcert en Kerstconcert.

Naar aanleiding van het 90-jarig bestaan van de fanfare is een nieuwe activiteit ontstaan: de Dweildag Hoogeloon. Dit muzikale evenement met diverse dweilorkesten en later ook sambabands is 20 jaar lang door Fanfare Wilhelmina georganiseerd. In 2017 heeft dit evenement plaatsgemaakt voor een nieuw evenement: BELEVENement Hoogeloon.

Gedurende het bestaan van de fanfare zijn diverse uniformen gedragen, waarvan het groen met gele uniform en het huidige bordeauxrode uniform bij menigeen wel bekend zijn. In 2013 werd de keuze gemaakt om voortaan bij concerten te kiezen voor een meer eigentijdse concertkleding: zwarte pantalon met zwarte blouse en blauwe accenten.

Percussiegroep

De percussiegroep van Fanfare Wilhelmina werd in 1958 opgericht als “drumband”, onder leiding van Fons van Heijst. In 1959 werd het stokje overgenomen door Jan Bierens, waarna het korps steeds verder groeide. In 1969 droeg Jan Bierens de leiding over aan Ad Couwenberg. Onder Ad's leiding zijn er promoties afgedwongen van de derde divisie naar de eerste divisie. Vanaf 1980 kwam de groep onder de bezielende aanvoering van Henk Mollen, die als dirigent en tamboer-maître de drumband naar vele prijzen heeft geholpen. Zo promoveerde de drumband in 1983 naar de eredivisie van de FKM (Federatie van Katholieke Muziekbonden in Nederland) en werd als hoogtepunt in 1989 een gouden medaille gewonnen op het Wereldmuziekconcours te Kerkrade. In 2005 werd besloten om een andere weg in te slaan en zich te gaan richten op podiumconcoursen. Dit resulteerde direct in een promovering van de introductieafdeling naar de eerste divisie.

In 2008, het jaar dat de drumband 50 jaar bestond, werd de naam van de groep veranderd naar “Percussiegroep”. In de beginperiode gebruikte men veelal alleen grote, scherpe, doffe, en/of diepe trommen. In de loop der jaren is het instrumentarium uitgebreid met onder andere: bongo’s, conga's, toms, timbales, complete drumsets en melodisch slagwerk, zoals een xylofoon, marimba, vibrafoon en pauken. Sinds 2009 staat de percussiegroep onder leiding van instructeur John Klaus uit Bakel. Mede door zijn toedoen werd op 10 december 2011 gepromoveerd naar de eredivisie.